@ jonavoszinios.lt

Jonava pretenduoja tapti pirmuoju miestu Lietuvoje, kuris galės didžiuotis elektra varomais autobusais. Kaip „Jonavos žinioms“ sakė bendrovės „Jonavos autobusai“ vadovas Otaras Urbanas, Lietuvoje planuojamos didelės investicijos viešojo transporto srityje, pokyčiai laukia ir jonaviečių.

Europos Sąjungos fondų finansuojamos regioninės priemonės numato energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimą. Jonavos rajono savivaldybė paruošė investicinį projektą, kurio tikslas - vietinio susisiekimo viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas. Numatoma, kad didžioji dalis šio projekto (85%) būtų finansuojama Europos Sąjungos lėšomis.

- Kokios investicijos laukia Jonavos viešojo transporto srityje? – „Jonavos žinios“ paklausė O.Urbano.

- Europos Sąjungos finansavimo sąlygų aprašas numatė galimybę už paramą įsigyti autobusus, varomus elektra, vandeniliu,  suspaustomis arba suskystintomis dujomis bei autobusų hibridinius variantus. Kitaip sakant, Europos Sąjunga turi griežtą strategiją dėl vidaus degimo variklių – ateityje tokių automobilių skaičius turi ženkliai mažėti.

Apsvarsčius visų rūšių kuru varomų autobusų infrastruktūrinius poreikius, nutarta, kad elektra varomi autobusai reikalauja mažiausiai investicijų nepaisant to, kad vienas toks autobusas gali kainuoti 150 000 – 300 000 eurų.

Elektriniai autobusai viena įkrova nuvažiuos mažiausiai 200 km. Tiesa sakant, kai kurie gamintojai deklaruoja, kad jų autobusai gali nuvažiuoti ir 350 km. Autobusai bus kraunami garažuose, specialiai tam pritaikytais akumuliatoriais.

- Kada jonaviečiai galės džiaugtis naujaisiais autobusais?

Tikslią datą sunku pasakyti. Laukia ne viena procedūra, tačiau jos turėtų būti pabaigtos ateinančiais metais. Dar bus skelbiamas viešas tarptautinis konkursas. Kiek teko domėtis, gamintojų yra daug: elektriniai autobusai gaminami Čekijoje, Lenkijoje, Prancūzijoje, Skandinavijoje ir t.t. Teko girdėti, kad jau ir Klaipėdoje yra įmonė, pradedanti gaminti elektrinius autobusus.

Po konkurso turi praeiti 6 - 8 mėnesiai, nes gamintojai autobusų nesandėliuoja, o jų gaminimas trunka apie pusę metų.

- Kaip manote, ar nauji autobusai paskatins jonaviečius naudotis viešuoju transportu?

- Jonaviečiai ir dabar gan aktyviai naudojasi viešojo transporto paslaugomis, tačiau nauji autobusai turėtų pritraukti daugiau žmonių. Šiuo metu keleivius vežantys autobusai nėra tokie patrauklūs, kaip mes norėtume. Naujieji autobusai bus geriau pritaikyti neįgaliesiems, turės ir kokybišką garso izoliaciją. Taip pat juose bus įmontuota garso ir vaizdo įranga, kurios pagalba keleiviams bus pranešamos stotelės. Bus ir vaizdo stebėjimo sistema skirta stebėti tiek vairuotoją, tiek keleivius, o tai užtikrins didesnį saugumą, bei palengvins bendradarbiavimą su teisėsaugos institucijomis. Galų gale, autobusuose bus įmontuoti antialkoholiniai blokai – vairuotojas, nepapūtęs į alkotesterį, negalės vairuoti.

Reikia paminėti, kad nauji autobusai prisidės ir prie žmonių, kurie nesinaudoja viešuoju transportu komforto. Dėl Jonavos miesto geografinio išsidėstymo, viešojo transporto maršrutai tęsiasi ir miegamuosiuose rajonuose. Nauji autobusai užtikrins kur kas mažesnį triukšmo lygį, o jų tarša – nulinė.

- Kokios investicijos Jonavos viešojo transporto srityje buvo padarytos pastaraisiais metais?

- Labai daug. Per pastaruosius penkerius metus, investicijos kiekvienais metais siekė apie 250 000 eurų, kurie buvo skirti autobuso parko atnaujinimui. Šios investicijos – ir iš savivaldybės, ir iš  mūsų įmonės lėšų, surinktų už parduotus autobusų bilietus.

Mums aktualu, kad mūsų paslaugomis naudotųsi kuo daugiau keleivių, nes būtent nuo to priklauso galimybės atsinaujinti. Kauno segmente mes priversti konkuruoti su kitais vežėjais. Kiekvienas keleivis, kuris važiuoja su kito rajono autobusu, prisideda būtent prie to rajono viešojo transporto atsinaujinimo.

- Jonaviečiai skundžiasi, kad didžioji dalis naujai nupirktų autobusų veža keleivius miesto maršrutais, tuo tarpu tarpmiestinių maršrutų autobusai yra blogos būklės. Ar tikrai didžiausias dėmesys yra skiriamas mieste važiuojančių autobusų atnaujinimui?

- Miesto maršrutų žemagrindžiai autobusai – patys seniausi ir prasčiausios techninės būklės. Šiuo metu žemagrindžių autobusų atnaujinimas yra būtinas. Priemiesčio maršrutuose važiuoja vieni iš naujesnių autobusų. Mes stengiamės, kad tarpmiestiniuose, Kauno maršrutuose važiuotų kuo naujesni autobusai.

Vėl gi reikia įvertinti, kad tarpmiestiniai autobusai yra didesni ir jų atnaujinimas yra sudėtingas dėl didelės jų kainos. Dėl to didelių autobusų atnaujinimas vyksta lėčiau ir per praėjusius 5 metus didžioji dauguma atnaujintų autobusų yra vidutinio dydžio. Žinoma, dėl ribotų finansų  perkami autobusai nėra ir visiškai nauji, dažniausiai 5 -10 metų. Tačiau negalima sakyti, kad mes daugiau dėmesio skiriam miesto autobusams. Autobusų parko atnaujinimas vyksta prasčiausio techninio stovio autobusus keičiant į naujesnius, nepriklausomai nuo to ar jie važiuoja mieste, ar priemiestyje.

- Ar sulaukiate daug jonaviečių skundų?

- Sulaukiam ir kiekvieną skundą tikrai nagrinėjam. Buvo žmonių, kurie skundėsi vairuotojų bendravimo kultūra. Dėl to mes organizavome vairuotojų mokymus. Lapkričio 17 dieną pas mus lankėsi verslo konsultantė, turinti psichologinį išsilavinimą, kuri vedė seminarą mūsų vairuotojams. Šio mokymo metu vairuotojai turėjo praktinius užsiėmimus bei buvo mokomi kaip bendrauti su keleiviais.

Jonaviečiai visada gali mums išsakyti savo pasiūlymus, pateikti juos elektroniniu paštu. Jų pageidavimai, idėjos, gali ne tik palengvinti mūsų darbą, bet ir pagerinti jo kokybę.

Jovitos Stanevičiūtės tekstas, nuotr. iš Jonavos r, savivaldybės archyvo